ENGIE neemt Open Line datacenter in Landgraaf over

ENGIE neemt Open Line datacenter in Landgraaf over

ENGIE heeft per 1 december 2019 het datacenter van Open Line in Landgraaf overgenomen. Het betreft een Tier-3 datacenter vergelijkbaar met het andere Open Line datacenter van ENGIE op Maastricht Airport. ENGIE beheerde al de technische installaties voor dit datacenter. Het komende jaar zal ENGIE nog extra investeren in beide datacenters.

De overname van het Open Line -datacenter past perfect in de strategie van ENGIE om meer Edge-datacenters te ontplooien als antwoord op de huidige vraag naar digitalisering en IoT. Huidige en nieuwe klanten van het ENGIE-datacenter in Maastricht Airport zullen vanaf nu synchroon of asynchroon kunnen twinnen en hebben hiermee een actieve uitwijk. Open Line gaat een 7-jarige housing overeenkomst aan met ENGIE.

Open Line is een Nederlands ICT-bedrijf, met het hoofdkantoor in Maastricht en vestigingen in Landgraaf, Eindhoven, Capelle a/d IJssel en Amsterdam. “Met deze stap intensiveren we onze samenwerking met ENGIE. Bovendien geeft het ons de ruimte om nog meer focus te leggen op onze managed services dienstverlening. Dit met de comfortabele wetenschap dat ons datacenter in bekwame handen is.” Aldus Michiel van Lamoen, CFO van Open Line.

Patrick Keulen, Manager Smart Digital Operations bij ENGIE: “ENGIE nam tot nu toe al het onderhoud en beheer van de technische installaties voor haar rekening en nu kunnen we huidige en nieuwe klanten een nog bredere dienstverlening bieden”.

Uitbreiding datacenteractiviteiten

Voor ENGIE betekent deze overname een uitbreiding van haar datacenteractiviteiten. Het komende jaar wordt er extra geïnvesteerd in beide datacenters. Patrick Keulen: “We investeren in het datacenter in Maastricht Airport én Landgraaf om de komende jaren onze datacenterdiensten te borgen. De investeringen zijn vooral bedoeld om de technische dienstverlening te borgen. Denk aan alles wat nodig is voor de core-techniek van een datacenter: toegangsbeveiliging, camerabeveiliging, noodstroomvoeding (UPS) en koeling. Uiteraard gaat er ook extra aandacht naar de uitbreiding van cybersecurity”.

ENGIE streeft er altijd naar om te verduurzamen. De groene energie voor beide datacenters wordt ook door ENGIE geleverd. Door de uitbreiding van het aantal datacenters kan ENGIE nu voor haar klanten ook technologieën als synchrone twinning verzorgen. Bovendien krijgen de bestaande klanten van het ENGIE-datacenter op Maastricht Airport de mogelijkheid om regionaal uit te wijken in geval van calamiteiten. Dankzij deze regionale back-ups wordt de beschikbaarheid nog verder verhoogd.

Groeistrategie voor IoT

Edge-datacenters zijn ‘dicht bij de bron’ datacenters (letterlijk: aan de rand van de stad of regio) en deze zullen de komende jaren steeds belangrijker worden. Niet alleen om te voldoen aan de grotere vraag vanuit de markt door de sterke opkomst van Internet of Things (IoT), maar ook nog steeds voor traditionele colocatie-doeleinden. Patrick Keulen: “Het bouwen van datacenters is geen doel op zich, maar als de mogelijkheid zich voordoet om bestaande datacenters over te nemen, dan zullen we dit zeker bekijken”.

Over ENGIE Nederland

ENGIE Nederland is een services- en energiebedrijf dat leiding neemt in duurzame verandering. In Nederland bestaat ENGIE uit ENGIE Services (marktleider in technische dienstverlening) en ENGIE Energie. Als één ENGIE spelen wij op een verantwoorde manier in op maatschappelijke ontwikkelingen. Dit doen we door bedrijven, lokale overheden en consumenten CO₂ neutrale oplossingen als dienst aan te bieden. Op maat en kostenefficiënt, zonder grote investeringen voor onze klanten. Onze 6.000 medewerkers helpen bedrijven, instellingen en consumenten met slimme innovatieve technische en digitale oplossingen, integrale duurzame gebiedsontwikkeling, energiezuinige smart building oplossingen, duurzame mobiliteits-oplossingen en een betrouwbare opwekking en levering van groene energie. ENGIE Nederland is onderdeel van de beursgenoteerde ENGIE Groep met wereldwijd 160.000 medewerkers en een omzet van 60,6 miljard euro in 2018.

Open Line: Uw betrouwbare en innovatieve Cloud Solution Specialist

Open Line ondersteunt en adviseert klanten in verschillende branches bij ontwerp, bouw en beheer van complexe ICT (outsourcing) projecten. Ons Managed Services concept biedt een complete set aan Smart Cloud diensten dat klanten helpt bij het realiseren van de bedrijfs- en digitale doelstellingen.

Iedere branche kent zijn uitdagingen en geen organisatie is hetzelfde. Hoewel onze producten en diensten branche onafhankelijk zijn, vraagt iedere branche om een persoonlijke benadering. Als onafhankelijke dienstverlener kruipen wij in uw huid, zodat we weten wat u beweegt. Alleen zo kunnen wij waarmaken wat we u beloven.

Onze visie is dat klantrelaties verder gaan dan een advies of een ICT project. Iedere (outsourcing-) relatie is voor ons uniek. Wij zijn zowel partner als adviseur voor onze klanten en zijn trots op onze referenties en duurzame relaties die dat onderstrepen.

Onze focus? Het leveren van toegevoegde waarde door te excelleren in het technisch domein van uw informatievoorziening in ontwerp, bouw en beheer van Cloud infrastructuren.